Hyppää sisältöön

Ohjaajan opas selkokielellä: vinkkejä sujuvaan työpajaan 

Hienoa, että olet ohjaamassa toiminnallista työpajaa!
Tämä opas antaa käytännön vinkkejä työpajan ohjaamiseen. Voit käyttää ohjeita joustavasti ja soveltaa niitä oman ryhmäsi ja tilasi mukaan. Pajaan on hyvä varata aikaa noin kaksi tuntia.

Ennen työpajaa: valmistaudu rauhassa

Työpajoissa tehdään pieniä harjoituksia ja käydään läpi mediaan liittyviä perusasioita. Kaikkia harjoituksia ei aina ehdi tehdä, eikä se haittaa. Keskustelut ovat tärkeä osa työpajaa. Keskusteluissa syntyy usein uusia oivalluksia.

Ennen työpajaa on hyvä:

  • käydä harjoitukset itse läpi
  • tutustua dioihin etukäteen
  • katsoa, mitä välineitä ja materiaaleja tarvitaan
    (ne on listattu kunkin pajan kolmannessa diassa)

Voit käyttää ladattavia materiaaleja, mutta myös:

  • hyödyntää tilasta löytyviä välineitä
  • piirtää tai tehdä materiaaleja itse

Mieti myös ryhmää:

  • Ketkä osallistuvat?
  • Mitkä aiheet voivat kiinnostaa heitä erityisesti?
  • Jos jokin aihe herättää paljon keskustelua, siihen voi käyttää enemmän aikaa.

Diat työpajan tukena

Diat auttavat osallistujia pysymään mukana. Dioissa on työpajojen sisältö.

Voitte:

  • katsoa dioja yhdessä valkokankaalta tai näytöltä
  • tulostaa diat paperille

Työpajan alku: turvallinen ilmapiiri

Työpajan alussa on hyvä:

  • tutustua toisiin (esimerkiksi nimikierros)
  • sopia, että kaikkien töitä ja mielipiteitä kunnioitetaan

Korosta, että:

  • työpajassa saa kokeilla
  • kaiken ei tarvitse onnistua
  • jokainen osallistuu omalla tavallaan

Pajan osallistuja voi:

  • tehdä aktiivisesti
  • seurata sivusta
  • olla mukana vain osan aikaa

Kaikki tavat osallistua ovat yhtä hyviä.

Työpajoissa noudatetaan turvallisemman tilan periaatteita. Ne ovat täällä: https://mediatoimintaakaikille.fi/turvallisemman-tilan-periaatteet/ Jos ryhmällä on omat periaatteet, toimitaan niiden mukaan.

Työpajan aikana: ohjaus ja tauot

Ohjaajana voit:

  • rohkaista keskustelua kysymyksillä
    (esimerkiksi “Onko tämä tuttu asia?” tai “Mitä ajatuksia tämä herättää?”)

Joskus keskustelu tarvitsee pientä rohkaisuapua.

Muistakaa pitää taukoja.

Hyviä hetkiä tauolle ovat:

  • harjoitusten jälkeen
  • keskustelun päätteeksi

Voit kysyä ryhmältä, milloin tauko tuntuu hyvältä.

Joustavuus on sallittua

Kaikkea ei tarvitse tehdä.

  • Voit jättää osan harjoituksista pois, jos aika ei riitä.
  • Voit ohittaa dioja tai harjoituksia, jos ne tuntuvat liian haastavilta.

Työpajan voi toteuttaa juuri ryhmälle sopivalla tavalla:

  • Harjoituksia saa muokata.
  • Ryhmän omat ideat ovat tervetulleita.

Voitte myös edetä täsmälleen diojen mukaan, ne on testattu toimiviksi.

Pajakohtaisia vinkkejä

Jokainen osaa valokuvata ja Tee se itse -kännykkävideo

Harjoitukset tehdään omalla puhelimella.

Tuotoksia voi:

  • katsoa suoraan puhelimista
  • jakaa yhteiseen sähköpostiin tai pilvikansioon
    (muista poistaa tiedostot pajan jälkeen)

Harjoituksia voi tehdä:

  • yksin
  • pienissä ryhmissä

Huomioi, että joissakin kuva- ja videoharjoituksissa tarvitaan kaveri mukaan.

Käsintehdyt meemit

Käytössä on valmiita meemikuvia.

Voit myös:

  • tuoda lehtiä kuvien leikkaamiseen
  • tulostaa kuvia netistä

Tekeminen voi olla vapaata ja kokeilevaa.

Ajatuksesta tekstiksi – journalismin äärellä

Voit tuoda mukanasi:

  • sanoma- ja aikakauslehtiä
  • erilaisia tekstejä malliksi

Näin tekstityyppeihin on helpompi tutustua.

Pala-animaatio

Tarvitaan:

  • Stop Motion Studio -sovelluksen (ilmainen)

Kokeile sovellusta etukäteen. Ohjevideo diassa numero 8 auttaa alkuun. Ensimmäinen harjoitus näyttää, miten liike syntyy kuvista.

  • ihmiset voivat olla itse “liikkuvia hahmoja”
  • harjoitus voidaan tehdä myös esineillä, jos kuvattavana oleminen tuntuu hankalalta

Materiaaleiksi sopivat esimerkiksi:

  • paperi ja kartonki
  • legot, palikat
  • arkiset esineet

Tekoäly arjessa

Työpajassa on kaksi osaa. Bonus-osaa ei ole pakko tehdä. Kuvien tekeminen tekoälyllä vaatii usein kirjautumisen ohjelmaan.

Somen turvallinen käyttö

Mukana on mediabingo.

  • Tulosta bingopohjat etukäteen
  • Pelaa yksin tai pienissä ryhmissä

Kertaa bingon säännöt ennen aloittamista.

Rakennetaan tarinoita

Työpajassa käytetään:

  • dioja
  • kuvakortteja
  • tarinankerronnan ruudukkopohjaa

Kaikki materiaalit voi ladata työpajasivulta.